dilluns, 18 de maig del 2015

VISITA A LA TÀRRACO ROMANA



Els alumnes de l’optativa de Llatí de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat de Llatí i Història de l’Art  van realitzar, el passat 28 d’abril, una sortida al conjunt  arqueològic de Tàrraco (la Tarragona romana). La novetat d’aquesta excursió fou que vam tenir uns guies esplèndids. Van ser els nostres propis alumnes de 2n de Batxillerat qui, amb el seu entusiasme i perícia,  ens van anar descobrint els monuments i  indrets de les restes arqueològiques d’aquesta magnífica colònia romana.

 

  Aquí teniu un petita mostra de la jornada que vam passar tots plegats.

 
Fixeu-vos en el preciós pentinat del bust femení

Entrada a l'arena de l'amfiteatre de Tàrraco

L'arena de l'amfiteatre amb els nostres alumnes

Guies de 2n de Batxillerat explicant la tècnica dels mosaïcs

Camí del circ romà


En breu podreu gaudir del 1r concurs fotogràfic de la Tàrraco romana...







INTERCANVI DE SABERS. TRANSVERSALITAT DEL CONEIXEMENT.



El passat mes d’abril, els alumnes de 1r de Batxillerat de l’assignatura de Grec Clàssic, van preparar una activitat lúdica i amena per als alumnes de 1r de Batxillerat científic-tecnològic a la biblioteca del centre. 
  
Aquest projecte porta el títol de “LES ARRELS CLÀSSIQUES EN EL VOCABULARI CIENTÍFIC I TECNOLÒGIC”  i es basa en la importància del lèxic grecollatí en àmbits de sabers tan diversos com són les matemàtiques, la medicina, la química, la física, la tecnologia…  

Ètims com, per exemple, trigonometria, otorrinolaringòleg, anemòmetre, estomatorràgia i (triangle) isòsceles provenen del grec i del llatí  i el fet de conèixer aquests mots facil·lita l’aprenentatge significatiu en les assignatures de ciències i tecnologia.

Els nostres alumnes de grec van fer durant 2 hores de professors als alumnes de ciències amb activitats i exercicis molt amens tot emprant tècniques d’aprenentatge cooperatiu entre iguals.

Perquè què és el coneixement, sinó la transversalitat de tots els sabers, siguin lingüístics o científics? Certament, en aquestes dues hores , les ciències i les lletres s’uniren en un sol saber, el coneixement.

Trobeu una petita mostra d’aquesta magnífica activitat:





divendres, 15 de maig del 2015

SANT JORDI 2015, LA FESTA DE LA COOPERACIÓ. Exposició 125 ANYS DE VEUS DE DONES a la biblioteca.


Una vegada més, la festa de Sant Jordi, ha estat tot un èxit i, sens dubte, és degut a tres punts importantíssims :
La participació de l’alumnat en l’elaboració i lectura de textos, la col·laboració dels alumnes músics del Serrat i, finalment la implicació de molts departaments i de molt professorat del centre.

Per llegir el llibret de Sant Jordi 2015, podeu cliclar el link del web del Serrat a la següent adreça:


En commemoració del 125è aniversari del nostre centre, un grup d'alumnes del centre van recitar diversos  poemes de dones de la literatura universal  en diverses llengües. Per a visionar-ho, clicleu el  link anterior.

Felicitats a tothom per fer d’aquesta festa del llibre, una diada inoblidable.



EXPOSICIÓ A LA BIBLIOTECA:
125 ANYS DE VEUS DE DONES


Aquest any, a l’IES Serrat i Bonastre, volem dedicar la celebració de Sant Jordi  a les dones escriptores i plantejar tot un seguir d’activitats associades. La nostra idea és donar visibilitat a la literatura escrita per dones i insinuar alguns dels entrebancs amb els que s’han trobat per poder escriure i entrar dintre de la tradició literària.

Recollint la idea de Virginia Wolf, volem donar a les dones una “habitació propia”; recuperar el seu llegat i posar una mica de llum sobre les seves paraules i sobre una genealogia moltes vegades silenciada.

Ens trobem en un any especial per a l’institut donat que celebrem els 125 anys. Una celebració que ens empeny a mirar la història per encarar el futur. Ens sembla que aquest gest de recuperar la nostra herència està relacionat amb la visibilització de la tradició literària femenina. És per tot açò que la proposta que us presentem a continuació porta per títol: FINESTRES, 125 ANYS DE VEUS DE DONA.

A la biblioteca del centre trobareu una petita instal·lació amb la que hem volgut materialitzar aquestes idees.
Podreu visitar-la tot seguint una petita guia amb algunes propostes d’activitats concretes i de camins possibles...



Han  participat  en l'exposició: 
Alejandra Puig, Alexandra Aguinaga, Andrea Lemonche, Andrea Rocasalvas,
 Anna Sassot, Berta Batiste, Clàudia Rafel, Eva Sorochiscaya, Jaume Martínez, 
Lluna Grau, Lizzy Sierra, Marvin Orellana, Núria Rocasalvas, Raquel Alemany

Alumnes de 2n, 3r i 4t d’ESO

Alícia Palau, Anna Adan i Betlem Cuesta, Professores de llengua

Textos:  Betlem Cuesta
Cartell: Ruth Guinovart i Víctor Domínguez

Fotografies: Ángel Lavilla

Algunes opinions de l'alumnat després de visitar l'exposició:

"Per a mi, totes les poetes treballades són "heroïnes"  per a tothom. Sense saber-ho, algunes eren símbols del feminisme" Àlex Hernàndez (2nB)

"Poetesses com ara Virginia Wolf o M.M.Marçal , ens han acompanyat durant dècades amb les seves humils i representatives paraules. Elles, defensant sempre el dret de les dones i protestant contra l'injust fenomen del masclisme, ens han demostrat que, amb valentia, es poden aconseguir molts propòsits.
Totes aquestes escriptores , de diferents països i diferents cultures, s'han apassionat des del principi per la poesia, l'escriptura i la literatura en general. Són valentes, intel·ligents, humils i lluitadores per haver escrit veritats a través de poesies que ens arriben al cor en llegir-les.
Estic orgullosa de què en el món sempre hi hagi persones com ara la Simone de Beauvoir perquè és gràcies a aquesta gent que algun dia aconseguirem que s'acabi el masclisme, la discriminació, el xantatge, les guerres... Són persones que se les pot denominar "models a seguir" per poder valorar més el que tenim i intentar aturar les injustícies que hi ha al món.
Les poesies escrites per aquestes dones sempre tenen un missatge que cal captar per entendre el valor i el significat de la poesia. Són poesies molt complexes i precioses, amb un vocabulari molt ric."  Aitana Besses, 2n B


A continuació podeu veure alguns dels treballs realitzat a l'entorn dels textos de l'exposició.



3r d'ESO il·lustra la poesia  de Gioconda Belli "¿Qué sos Nicaragua"
 






2n d'ESO il·lustra la poesia  de Maris-Mercè Maçal "Cançó del mal timoner"

http://www.mallorcaweb.com/magteatre/marcal/sal.html