dimarts, 28 d’octubre del 2014

PREMIS NOBEL DE LA PAU 2014: Malala Yousafzai y Kailash Satyarthi.



El nostre institut s’omple d’imatges i textos en favor de l’escolarització de les nenes i pels drets dels infants a l’educació.  
A les classes de català, castellà i anglès hem parlat i hem dit la nostra opinió:
 



            

Trobo fantàstic que hagin estat premiades dues persones que poden cooperar juntes per a aquesta causa. També que siguin persones de diferents religions i cultures.
'La pau i el benestar mundial només es poden aconseguir a traves de la lectura, el coneixement i la educació', deia Malala en el seu discurs, paraules molt convincents i molt encertades si contem que és la premiada més jove de la història. J.C. (2n d’ESO)


Me parece justo e innovador el comportamiento de Malala puesto que ha mostrado con su propio ejemplo que los niños y los jóvenes también pueden contribuir a mejorar sus propias situaciones. Por otro lado, también Satyarthi tiene la razón al defender los derechos de los niños que son explotados por empresas que venden sus productos en países desarrollados.

El hecho de que hayan premiado a estos dos luchadores por la igualdad ha sido muy merecido, puesto que ha sido fruto de largos años de dedicación e interés por conseguir un mundo justo e igual para todos sus habitantes. S.M.L. (3r d'ESO)


ESCRIPTURA CREATIVA: COM ES FA UNA NOVEL·LA? L'escriptora Anna Manso va venir a parlar amb els alumnes de 1er d’ESO que havien llegit el seu llibre “Una noia N.O.R.M.A.L. s’ofereix de cangur” . 30.5.2014


Després de la visita i els diàleg amb els alumnes, l'Anna Manso ha escrit en el seu bloc:

 ... també hi ha llocs on els mestres i professors són autèntics motors d’animació lectora. Per aconseguir-ho no els cal usar tecnologia punta. Res de 3D, ni realitat augmentada. I si hi ha pissarres digitals s’usen com una eina més. La matèria principal que fan servir no és altra que la curiositat i la inquietud; També la passió de la que parlava; El respecte per la intel·ligència de l’alumne, sigui de 5 o 15 anys; I la ferma creença que els llibres i la literatura ens fan (els fan) més lliures. 


Una bona mostra són l’escola Mediterrània, del barri de la Barceloneta, amb qui vaig poder compartir un club de lectura del que us parlaré un altre dia, i l’Institut Serrat i Bonastre del barri de Gràcia, a Barcelona. Em van convidar per parlar amb els alumnes de 1er d’ESO que s’havien llegit el llibre “Una noia N.O.R.M.A.L. s’ofereix de cangur” (Editorial Cruïlla). Allà la literatura no tan sols es llegeix sinó que també es viu d’una forma directa a través de les classes d’escriptura creativa. L’objectiu no és formar escriptors.  Sí persones que sàpiguen desenvolupar la creativitat, el llenguatge propi i el gaudi a través de la paraula. 


L’Alicia, la professora de llengua catalana va proposar als nois i noies que s’empesquessin idees per a nous llibres de la col·lecció Una noia N.O.R.M.A.L. i el resultat, com sempre, és sorprenent. Hi ha qui veu a la Ru, la protagonista de la col·lecció que somia viatjar als EEUU i viure a un ranxo de cavalls, i que per aconseguir-ho busca feinetes, com a propietària d’un cavall, amb tots els embolics que comporta. Hi ha qui es diverteix imaginant a la dolça Nàdia, una de les millors amigues de la Ru, transformada en gòtica, hi ha també una aposta decidida per l’amor de la Ru per un noi nou, hi ha qui la fa passejar gossos, pintar quadres, qui la fa treballar d’ajudant del senyor Quim, el pagès urbà mig jubilat que va conèixer fa temps la Ru. Em diverteix especialment l’opció de convertir-la en actriu d’un anunci de Nesquik o d’una sèrie juvenil de televisió o els que la fan repetir de cangur, malgrat l’experiència amb les terribles germanes Ruiz.